Obwodnica na drodze ekspresowej S61 - Suwałki

Lafarge aktywnie promuje technologię nawierzchni z betonu cementowego. Dostarczył łącznie 98 tys. m³ betonu do budowy obwodnicy w Suwałkach, który został wykorzystany do nawierzchni oraz wykonania obiektów inżynieryjnych.

 

Suwałki to malownicze miasto w północno-wschodniej Polsce zachwycające architekturą, niezwykle zadbane i przyjazne rodzinom. Jednak spokój mieszkańców od lat zakłócały pojazdy ciężarowe - przez miasto przejeżdżało ich średnio 5 000 na dobę. Generowało to wiele różnych problemów.

O powstanie obwodnicy, która wyprowadziłaby pojazdy ciężarowe z miasta, walczono niemal 30 lat. W międzyczasie wybudowano tak zwaną wewnętrzną obwodnicę, która nadal nie przynosiła upragnionego spokoju mieszkańcom – nadal dojazd do pracy czy do szkoły był utrudniony i niebezpieczny.

Wyprowadzenie ciężarówek z miasta

Ostatecznie, w kwietniu 2019 roku otwarta została blisko 13-kilometrowa obwodnica Suwałk. To drugi podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, tj. trasy S61 łączącej kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z programu „Łącząc Europę”. Droga kosztowała 300 mln zł.

Via Baltica to najważniejsze połączenie drogowe między krajami bałtyckimi, Polską a krajami Europy Środkowej. Na terenie kraju przebiega w ramach drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, dalej drogą ekspresową S61 do granicy państwa w Budzisku. Droga omija Suwałki od zachodu i północy, a na węźle Suwałki Południe łączy się z dwujezdniową częścią obwodnicy Augustowa (12,75 km), tworząc tym samym fragment S61 o łącznej długości 25,58 km.

Otwarcie obwodnicy zapisało się w historii miasta, bo od tego momentu jest bezpieczniej, ciszej i zdrowiej. Miasto już omijają tiry jadące dotąd przez Suwałki z Finlandii, Rosji, Estonii, Łotwy i Litwy do środkowej i południowej Europy.

Ekspresowa obwodnica Suwałk z nawierzchnią betonową

Droga ekspresowa S61 została wykonana w technologii nawierzchni z betonu cementowego przystosowanej do przyjęcia ruchu ciężkiego. Jest to na tyle warte wyszczególnienia, ponieważ typową technologią budowy nawierzchni drogowych w Polsce była i jest technologia nawierzchni podatnych (asfaltowych). Wiedza na temat innych technologii, jak nawierzchnie sztywne (betonowe), jest do tej pory niewielka. To powoduje, że wciąż panuje przekonanie, że do budowy dróg używa się wyłącznie asfaltu.

obwodnica suwalki 10

 

Obserwujemy jednak obiecujący trend, ponieważ w minionych 10 latach w Polsce powstało wiele odcinków dróg wykonanych właśnie w technologii betonowej. Charakteryzuje się ona wysoką nośnością (11,5 tony na oś), odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

Prace nad obwodnicą w Suwałkach odbywały się etapami:

  • Rozbudowano węzeł „Suwałki Południe”.
  • Wybudowano węzeł drogowy „Suwałki Zachód”.
  • Wybudowano 10 obiektów inżynierskich: wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S61 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie, tj. wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenie istniejącego cieku wodnego zaprojektowano za pomocą obiektu mostowego. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo-krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych, jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych, wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.
  • Wybudowano 4 wiadukty nad drogą ekspresową.
  • Wykonano nasadzenia drzew: około 2 300 szt. oraz 28 000 szt. krzewów.

Lafarge dostarczył beton cementowy na obwodnicę

Całkowita powierzchnia nawierzchni z betonu cementowego wyniosła 234 922 m² (68 127 m³), a za dostawą mieszanek betonowych z przeznaczeniem na konstrukcje mostowe oraz nawierzchnię betonową odpowiadał Lafarge. Cały czas nad inwestycją czuwał Dział Jakości Wytwórni Mobilnych, który kontrolował produkcję oraz współpracował z laboratorium.

Łącznie do nawierzchni betonowej zużyto 73 000 m³ betonu C 35/45, a do wykonania obiektów inżynieryjnych 25 000 m³ beton konstrukcyjny i innych betonów.

obwodnica suwalki 12

 

Największym wyzwaniem było postawienie węzła mobilnego, szczególnie że pogoda nie zawsze sprzyjała, aby dobrze skoordynować dostawę kruszyw z etapami prac. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozwiązania alternatywne oraz usługi podwykonawców, którzy wspierali nas w sytuacjach awaryjnych, zapewniając dodatkowe ilości betonu. Dzięki otwartości biznesowej uniknęliśmy problemów technicznych z dostawami towaru i udowodniliśmy, że jesteśmy partnerem godnym zaufania.

Podsumowanie

Dzisiaj ta nawierzchnia betonowa jest jedną z nielicznych, najlepiej wykonanych i dawanych za wzór nawierzchni betonowych. Jest to idealne połączenie kilku składowych - sprawnej wytwórni mobilnej, kontroli jakości oraz sposobu wykonania i ułożenia nawierzchni. Wszystko to wpłynęło na powstanie tak wzorcowej nawierzchni jaką jest obwodnica w Suwałkach.

 

 

Najważniejsze informacje o inwestycji

Nazwa:

Projekt i budowa obwodnicy miasta Suwałki w ciągu drogi ekspresowej S 61, odcinek A i odcinek B

Adres:        

obwodnica Suwałk

Inwestor:

GDDKiA O. Białystok

 

Główni wykonawcy:

Budimex SA

Czas realizacji inwestycji:

        

luty 2017–grudzień 2018

        

 

Usługi dla infrastruktury

Przejdź do zakładki Usługi dla infrastruktury, aby uzyskać więcej informacji i dowiedzieć się, jakie produkty Lafarge rekomenduje dla takich kategorii jak: drogi, tory kolejowe, mosty oraz farmy wiatrowe.