Wapień
Wapień jest skałą osadową i należy do najbardziej rozpowszechnionych kruszyw na świecie. Posiada charakterystyczną jasną barwę, jednakże w zależności od pochodzenia znacząco różni się wyglądem. W zależności od pochodzenia skała ta znacząco różni się wyglądem. Surowiec produkowany w Lafarge pochodzi ze złoża wapieni organogenicznych Barcin-Piechcin-Pakość.
Korzyści z zastosowania kruszywa wapiennego
co pozwala ograniczyć lub całkowicie wyeliminować zastosowanie środka adhezyjnego.
poprzez niższe koszty transportu oraz prostsze rozwiązania logistyczne; średni koszt transportu z Dolnego Śląska jest około 2,5 razy wyższy od kosztu transportu z Kujaw.
Parametry techniczne wapienia
Parametry wapienia Lafarge: |
|
Nasiąkliwość, WA24 |
WA242 (wg PN-EN 1097-6) |
Wskaźnik kształtu, SI |
SI15 (wg PN-EN 933-4) |
Wskaźnik płaskości, FI |
Fl15 (wg PN-EN 933-3) |
Mrozoodporność, F |
F2 (wg PN-EN 1367-1) |
Mrozoodporność w soli, FNaCl |
NPD (wg PN-EN 1367-6) |
Odporność na rozdrabnianie, LA |
LA30 (wg PN-EN 1097-2) |
Właściwości określone dla fakcji 8/16 mm
*Podane wartości są wartościami średnimi. Wartości te nie są gwarantowane przez producenta, nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego i nie mogą stanowić podstaw do jakichkolwiek roszczeń.
Normy
- normą PN-EN 13043 „Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu”,
- wymaganiami Technicznymi „Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych
i powierzchniowych utrwaleń na drogach publicznych – WT-1 Kruszywa 2014”.
- normą PN-EN 13242 „Kruszywa do niezwiązanych i hydraulicznie związanych materiałów stosowanych w obiektach budowlanych i budownictwie drogowym”,
- wymaganiami Technicznymi „Mieszanki niezwiązane do dróg publicznych – WT-4 Mieszanki niezwiązane 2010”,
- normą PN-S-06102:1997 „Drogi samochodowe – Podbudowy z kruszyw stabilizowanych mechanicznie”.
- normą PN-EN 12620 „Kruszywa do betonu”.
- wymaganiami Technicznymi „Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych – WT-2 Mieszanki mineralno-asfaltowe 2014”.