Nowy Port w Bydgoszczy – spektakularna inwestycja z udziałem Holcim

Holcim (dawniej Lafarge), mając swój udział w inwestycji, zaproponował innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do przyspieszenia prac, a także oszczędności podczas eksploatacji budynków. Produkty Holcim to ograniczenie emisji CO2 nie tylko na etapie budowy, lecz również podczas całego cyklu życia obiektów na terenie Nowego Portu w Bydgoszczy. 

 

Nowy Port – spektakularna inwestycja w centrum Bydgoszczy

Nowy Port to duża inwestycja zlokalizowana w samym centrum Bydgoszczy, w miejscu po nieistniejącej już Bydgoskiej Fabryce Narzędzi Befana. Na terenie znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie Brdy ma powstać interesujący kompleks kilkunastu budynków wraz z trzema osiami komunikacyjnymi: pasażem dla pieszych, zieloną aleją oraz nadrzecznym bulwarem. Wysokie, 36-metrowe budynki wielorodzinne to tylko część budynków mieszkalnych, które mają zająć znaczną część powierzchni przeznaczonej do zamieszkania.

Nowy Port to nie osiedle mieszkaniowe z infrastrukturą, lecz raczej znaczny obszar dzielnicy Śródmieście zamknięty w kwartale ulic Focha, Warmińskiego, Obrońców Bydgoszczy i Marcinkowskiego. Mieszkania współtworzyć będą tkankę miasta z licznymi punktami gastronomicznymi, usługowymi i biurowymi.

Kim jest główny wykonawca inwestycji?

Inwestycję realizuje AWZ Deweloper, lokalna firma, która związana jest z Bydgoszczą od ponad 20 lat i na terenie miasta oraz w najbliższej okolicy wybudowała dotąd ponad 1000 mieszkań. Ciesząc się zasłużonym zaufaniem mieszkańców, znany z wysokiej jakości wykonania AWZ Deweloper kładzie nacisk na spójne połączenie tego, co nowe, z zabytkową częścią fabryki, która zostanie odpowiednio zaadaptowana do tego spektakularnego projektu. Inwestycja przy Focha to m.in. nawiązanie do bydgoskiej secesji: w Nowym Porcie pojawią się ryflowania łuków i arkad, detale o miękkim kształcie fali, a także materiały wykończeniowe najwyższej jakości. Naturalne drewno stolarki okiennej, kamienne elewacje i stylowe terazzo tylko w części oddają niepowtarzalny urok przyszłej dumy Bydgoszczy, w której budowaniu swój udział ma również Holcim.

Jakie wyzwania stanęły przed specjalistami Holcim?

Piękno budynków Nowego Portu oraz całej infrastruktury obszaru opiera się przede wszystkim na myśli architektonicznej i kreatywnej wizji tej części miasta, a także m.in. na nowoczesnej technologii, w tym najwyższej jakości produktach Holcim.

Zadanie, jakie stanęło przed naszą firmą, to dostawa mieszanki betonowej na całą budowę. Warto podkreślić, że jedynie część betonu została wykorzystana w standardowych elementach żelbetowych. Niewątpliwą trudność w przygotowaniu mieszanki stanowiła konieczność wykonania części realizacji w technologii białej wanny. Wodoszczelność żelbetowej, monolitycznej konstrukcji poza doświadczeniem wykonawców wymaga również odpowiedniej receptury mieszanki betonowej o właściwych parametrach.

W przypadku Nowego Portu dodatkowe wyzwanie stanowiła konieczność betonowania w technologii białej wanny w odległości zaledwie 50 m od rzeki.

Jakie produkty dotąd wykorzystano? Korzyści dla inwestycji i środowiska

Decyzja o zastosowaniu technologii białej wanny, zawsze wiąże się ściśle z odpowiednim doborem receptury mieszanki betonowej w taki sposób, że zagwarantuje ona zminimalizowanie efektu skurczu betonu i pozwoli na betonowanie z podziałem na działki robocze. Z uwagi na konkretne wymagania, specjaliści Holcim zaproponowali użycie w Nowym Porcie betonu ECOPact. Mieszanka ECOPact spełnia wymagania betonu do stosowania w trudnych warunkach inwestycji w Bydgoszczy. Odznacza się w szczególności:

  • konsystencją umożliwiającą uzyskanie dowolnej formy;
  • brakiem ograniczeń wielkości elementów konstrukcji wykonywanych z udziałem tego betonu;
  • możliwością dostosowania parametrów mieszanki w zakresie trwałości i wytrzymałości do warunków przyszłej eksploatacji.

Poza doskonałymi parametrami technologicznymi ECOPact ma jeszcze jedną zaletę, istotną szczególnie ze względu na rozległy zasięg inwestycji – niski ślad węglowy. Redukcja CO2 to od 30% do 50% mniej emisji dwutlenku węgla niż w przypadku referencyjnej mieszanki zaprojektowanej w oparciu na cemencie CEM I 42,5 R.

Wykorzystane przy budowie Nowego Portu 7320 m3 betonu ECOPact to aż 679 t redukcji CO2 – tyle mniej dwutlenku węgla trafi do atmosfery tylko dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki betonowej.

W jaki sposób budowa Nowego Portu wiąże się z misją i wizją Holcim?

Holcim jest firmą, która kładzie duży nacisk na udział w inwestycjach wspierających ideę zrównoważonego rozwoju oraz środowisko naturalne. W Nowym Porcie w Bydgoszczy główny wykonawca to firma lokalna, związana z miastem od ponad 20 lat i działająca na jego korzyść.

Zachowanie zabytkowej fabryki i rewitalizacja terenów miejskich, w których zostanie zachowana równowaga między rozwojem a środowiskiem naturalnym, to działalność warta wsparcia. Holcim zaproponowało inwestorowi produkty ograniczające emisję CO2, poddające się recyklingowi i przyczyniające się do zmniejszenia poboru energii.

Pozostałe realizacje