Parking w Porcie Gdańskim

Konsorcjum LH Engineering udało się przekonać inwestora gdańskiego portowego parkingu do zastosowania nowej technologii, jaką jest beton wałowany. Naszym zadaniem było przygotowanie projektu oraz konstrukcji samego parkingu.

 

Port morski Gdańsk znajduje się nad Zatoką Gdańską na Martwej Wiśle. Jest jednym z największych bałtyckich portów: jego powierzchnia obejmuje 3248 ha lądu, a to nawet więcej niż powierzchnia najstarszego parku narodowego w Polsce – Pienińskiego Parku Narodowego! Łączna długość nabrzeży wynosi 37,5 km, z czego 11,2 km to nabrzeża przeładunkowe, a 2,8 km to pirsy przeładunkowe (wszystkie w porcie zewnętrznym), uzbrojone łącznie w 7,7 km torów poddźwigowych. W północnej części portu przyjmowane są największe statki, jakie pływają po Morzu Bałtyckim.

Przez to, że jest to port uniwersalny, odbywa się tam ogromny transport ładunków. W 2006 r. gdański port zajmował 1. miejsce wśród portów morskich w Polsce pod względem obrotów ładunkowych – wyniosły one 24,207 mln ton. Obroty ładunkowe portu w 2008 r. wynosiły 17,78 mln ton, a w 2011 r. 23,5 mln ton.

Aby sprawnie kontrolować i zarządzać przepływem ruchu, powstała konieczność wybudowania parkingu buforowego dla samochodów ciężarowych. Miło nam poinformować, że w tym celu wykorzystano rozwiązania i produkty Lafarge.

Nowoczesny parking buforowy dla samochodów ciężarowych

Potrzeba stworzenia parkingu przy ul. Śnieżnej wyniknęła z dynamicznego wzrostu przeładunków w Porcie Gdańsk.

– Parking buforowy powstał w celu usprawnienia ruchu związanego z transportem ładunków. Za kompleksową realizację inwestycji odpowiedzialna była gdyńska firma MTM. Wybudowany parking umożliwi lepszą kontrolę ruchu pojazdów. Wpłynie również na oszczędność czasu naszych klientów. Dzięki niemu kierowcy będą mogli spokojnie oczekiwać na załadunek lub rozładunek na terenie Portu. Korzyści płynące z parkingu odczują nie tylko kierowcy i pracownicy portowych terminali, ale także mieszkańcy Nowego Portu, ponieważ wyeliminuje zatory na ul. Marynarki Polskiej – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Obecna inwestycja to pierwszy element systemu parkingów buforowych dla klientów gdańskiego portu, którego celem jest zmniejszenie ruchu samochodowego oraz zaspokojenie potrzeb na miejsca parkingowe. Liczba miejsc wynosi obecnie 62 i będzie się sukcesywnie zwiększać. Docelowo zostaną wybudowane jeszcze trzy parkingi: przy ul. Nowej Portowej, ul. Kontenerowej oraz ul. Ku Ujściu, co w sumie ma zapewnić ponad 500 miejsc parkingowych.

W marcu 2019 roku Zarząd Miejskiego Portu Gdańsk oficjalnie poinformował, że nowoczesny parking buforowy dla samochodów ciężarowych został oddany do użytku. Obiekt znajduje się w rejonie ulic Śnieżnej i Handlowej w Gdańsku (GPS:54.391190, 18.661222). Wjazd na parking znajduje się od strony ul. Śnieżnej, a wyjazd odbywa się na ulicę Handlową.

Teren parkingu jest ogrodzony, oświetlony i monitorowany, a wjazd zabezpieczają szlabany sterowane przez pracowników ochrony. Na terenie dostępne są: zaplecze socjalne, poczekalnia dla kierowców, prysznice i toalety dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Korzystanie z parkingu buforowego jest bezpłatne i odbywa się na podstawie awizacji elektronicznej. Parking przeznaczony jest wyłącznie do użytku dla ciężarówek obsługujących Port. Koszt inwestycji wyniósł 5,5 mln zł. Cała powierzchnia parkingu wynosi 11 300 m² i została wykonana w technologii betonu wałowanego Rolltec.

LH Engineering rekomenduje beton wałowany dla portowego parkingu

Obiekt początkowo miał być zaprojektowany w innym systemie, jednak dzięki rekomendacji Konsorcjum LH Engineering i MTM SA Gdynia inwestor podjął decyzję o zmianie technologii. W rezultacie budowa parkingu buforowego w Gdańsku odbyła się w formule „projektuj i zbuduj” , co przyspieszyło oddanie parkingu do użytku. Na etapie realizacji wykorzystano nowoczesną technologię betonu wałowanego Rolltec.

parking w porcie gdanskim 14

 

Zadaniem konsorcjum LH Engineering i MTM SA Gdynia było przygotowanie projektu (łącznie z branżami wod.-kan., elektryczną, teletechniczną i geotechniczną) oraz wykonanie konstrukcji parkingu ze szczególnym naciskiem na wzmocnienie podłoża.

Prace odbywały się etapami:

  1. Projektowanie. 
  2. Wzmocnienie podłoża: dostarczyliśmy geomaterac z kruszywa o grubości 45 cm oraz kruszywo łamane 0/31,5 w ilości 4400 ton. 
  3. Wykonanie podbudowy z chudego betonu C8/10, grubość 16 cm w ilości 1850 m³.
  4. Wykonanie nawierzchni z betonu wałowanego Rolltec C30/37, grubość 20 cm w ilości 2350 m³. 
  5. Wykonanie dylatacji. 
  6. 6. Odbiór końcowy inwestycji: koniec września 2018 r.

Za sukces uważamy fakt, że udało nam się przekonać inwestora do wykorzystania innej technologii niż zwykła powierzchnia betonowa. Nasze rozwiązanie było kontrofertą dla zbrojonego betonu konstrukcyjnego oraz dla masy bitumicznej. Za wyborem takiego rozwiązania przemawiają korzyści biznesowe. Jest to przede wszystkim znacząca oszczędność kosztów, w tym na zbrojeniu (Rolltec nie jest betonem konstrukcyjnym na zbrojeniu) oraz kosztach materiału (nasze rozwiązanie nie wymaga dużej ilości warstw: podbudowa + nawierzchnia). Dodatkowo takie rozwiązanie gwarantuje szybsze tempo prac oraz trwałość wykonanego parkingu – rozwiązanie na bazie betonu jest tańsze i trwalsze w eksploatacji w porównaniu do tych na bazie mas bitumicznych.

parking w porcie gdanskim 15

Podsumowanie

Inwestycja była wymagająca i zarazem obiecująca. Ze względu na to, że zdecydowano się na innowacyjną technologię betonu wałowanego, którą promujemy, jeszcze bardziej zależało nam na udowodnieniu, że ten system nie różni się trwałością od tych powszechnie stosowanych. Dodatkowym motywatorem była zapowiedź zarządu ZMPG, że jeśli technologia się sprawdzi w użytkowaniu, będzie dalej wykorzystywana przy budowie parkingów, dróg i placów składowych.

Sama realizacja w systemie „projektuj i zbuduj” dla młodego startupu, jakim jest LH Engineering, była wyzwaniem. Dochodziły również wyzwania od strony technicznej, jak na przykład projekt całej konstrukcji w betonie wałowanym oraz trudne warunki posadowienia, dla których musieliśmy uwzględnić wykonanie wzmocnienia podłoża dla projektowanego parkingu.

Dzięki temu udowodniliśmy, że jesteśmy firmą, która chce być przede wszystkim partnerem wspierającym inwestycje, a nasza rola nie kończy się w momencie dostarczenia produktu na plac budowy.

 

Najważniejsze informacje o inwestycji

            

Nazwa:

        

            

Budowa parkingu buforowego             

        

            

Adres:

        

            

skrzyżowanie ulicy Śnieżnej i ulicy Handlowej w Gdańsku

        

            

Inwestor:

        

            

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk     SA

        

            

Główni wykonawcy:

        

            

Konsorcjum LHE oraz MTM SA Gdynia

        

            

Czas realizacji inwestycji:

        

            

wrzesień–grudzień 2018

        

 

Usługi dla infrastruktury

Przejdź do zakładki Usługi dla infrastruktury, aby uzyskać więcej informacji i dowiedzieć się, jakie produkty Lafarge rekomenduje dla takich kategorii jak: drogi, tory kolejowe, mosty oraz farmy wiatrowe.