Ostróda

 

Ostróda Powstaje najdłuższe przęsło mostu typu extradosed w Europie Bierzemy udział w tym unikalnym przedsięwzięciu!

Artykuł z gazety wewnętrznej Nasz Świat

 

  • Koło Ostródy trwa budowa mostu, którego rozmiary biją europejskie rekordy.

  • Most typu extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego – powstaje w ciągu

  • drogi krajowej nr 16. W najwyższym miejscu most „wisi” niemal 40 metrów nad ziemią.

  • Jesteśmy częścią konsorcjum wykonującego tę inwestycję.

  • Współpraca Budimex

  • Inwestycja była olbrzymim wyzwaniem pod kątem technicznym oraz była najlepszym przykładem cross-sellingu w naszej firmie

Konstrukcja stanowi część planowanej obwodnicy Ostródy, w ciągu drogi krajowej numer 16 w kierunku Grudziądza. Budowę odcinka drogi S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe (9,7 km) i obwodnicy Ostródy w ciągu DK 16 (8,7 km) wykona konsorcjum firm Budimex S.A. i Ferrovial Agroman S.A. z Lafarge w Polsce i Cemex Polska Sp. z o.o. Kierownikiem Projektu ze strony naszego Konsorcjum jest Adam Kaczmar. W ramach tej inwestycji powstanie wiele unikalnych obiektów, w tym między innymi: dziewięć wiaduktów drogowych, pięć mostów, przejście dla pieszych pod drogą S7, przejścia dla dzikich zwierząt. Najdłuższy obiekt mostowy na nowej trasie będzie miał 677 metrów – to wyjątkowy czteroprzęsłowy most typu extradosed.

Ta unikalna konstrukcja będzie łączyła cechy mostu belkowego sprężonego i podwieszanego. Takie rozwiązanie uchroni okoliczną przyrodę przed zniszczeniami, spowodowanymi budową, a krajobraz pięknej i głębokiej polodowcowej rynny jeziora Morliny, którą płynie Ornowska Struga, zostanie nienaruszony. Drogowcy przekonują, że budowa mostu typu extradosed to rozwiązanie unikalne w skali całego kontynentu.

 

Most będzie zawierał najdłuższe, bo liczące aż 206 metrów, przęsło tego typu w Europie. To o dwa metry więcej niż najdłuższe obecnie przęsło mostu nad Wisłą w Kwidzynie, w którego budowie także uczestniczyła nasza firma. Cały obiekt wraz z pylonami będzie miał wysokość blisko 50 metrów. Taka konstrukcja pozwoli nie tylko ocalić piękną dolinę, lecz także stworzy naturalne przejście dla zwierząt, które będą mogły swobodnie poruszać się pod mostem. Do budowy tego mostu wykorzystano ponad 34 tys. metrów sześciennych mieszanek betonowych wyprodukowanych z węzłów mobilnych. Drugim co do wielkości mostem, realizowanym w ramach obwodnicy Ostródy, jest konstrukcja nad Drwęcą i jej doliną. Jego planowana długość to 561 metrów. Obiekt to konstrukcja skrzynkowa z betonu sprężonego.

 

Budowla składa się z dziewięciu przęseł o rozpiętości w osiach 62 m, z czego skrajne przęsła przebiegają nad Drwęcą i czynną linią kolejową nr 353 relacji Poznań Wschód–Skandawa. Do budowy obydwu nitek mostu wykorzystano ponad 32 tys. metrów sześciennych mieszanek betonowych. Powstanie także interesujący most łukowy nad terenem bagiennym Kanału Pauzeńskiego w ciągu S7. Długość tego obiektu to 343 metry, gdzie rozpiętość samego łuku to ponad 200 m. Do budowy mostu zostanie zużytych 9 tys. metrów sześciennych betonu. Jak podaje TVP3 Olsztyn, w obiekcie zostaną wykorzystane liny, którymi można byłoby połączyć Gdańsk z Krakowem – łącznie ich długość będzie wynosić około 600 kilometrów.