Wyzwania, jakim trzeba było sprostać, budując drogę
Brak wspomnianych reklamacji oraz bezpieczne przeprowadzenie wszystkich prac nie oznaczają jednak, że zespół Lafarge nie musiał sprostać żadnym wyzwaniom. Przeciwnie, było ich kilka.
Wydajność wytwórni
Na placu budowy zainstalowano wytwórnie mobilne. Lafarge realizuje w ten sposób wiele inwestycji, ponieważ produkcja mieszanki betonowej na miejscu ma dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze pozwala na szybką dostawę betonu i skraca czas realizacji zadania, a po drugie ogranicza transport, zmniejszając koszty inwestycji i ograniczając do minimum powstawanie śladu węglowego.
Budowa węzła Zakręt oraz planowanego odcinka drogi S17 wymagała produkcji mieszanki w dwóch mobilnych wytwórniach o łącznej realnej wydajności około 220 m³/h.
Infrastruktura
Ze względu na charakter inwestycji warunki infrastrukturalne były mocno ograniczone. W pasie budowanej drogi musiała powstać działka, która pomieściła nie tylko dwa węzły wytwórcze, ale także odpowiednio zasobny magazyn surowców. Należy również pamiętać o tym, że teren musiał umożliwić swobodny transport i sprostać założeniom logistycznym.
Organizacja ruchu
Wspomniane już stosunkowo trudne warunki infrastrukturalne wymagały starannego planowania wszelkich zadań związanych z ruchem na placu budowy. Odpowiednia jego organizacja miała wpływ nie tylko na sprawność i szybkość realizacji zadań, ale także na bezpieczeństwo zespołu Lafarge i innych uczestników procesu budowlanego.
Koordynacja działań
Organizacja ruchu, choć istotna, jest jedynie jednym z elementów koordynacji prac składających się na całość przedsięwzięcia. Dostawy mieszanki betonowej musiały być skoordynowane z tempem realizacji prac na miejscu wbudowania. Z kolei zaopatrzenie wytwórni w surowce przy ograniczonej infrastrukturze wymagały idealnej synchronizacji z produkcją mieszanki betonowej.
Zmienność warunków atmosferycznych
Realizacja zadania w połowie przypadła na miesiące zimowe oraz wczesnowiosenne. Oczywiste jest, że w okresie od grudnia do marca aura nie sprzyjała przedsięwzięciu, które poza produkcją polegało wyłącznie na dostawie mieszanki betonowej do wbudowania. Wielokrotnie trzeba było dostosować zarówno tempo prac, jak i w ogóle możliwość ich przeprowadzenia do istniejącej pogody.
Współpraca w międzynarodowym zespole
Już współpraca we własnym zespole wymaga wysiłku i chęci nawiązania dobrych relacji. Tym trudniejsze jest wzajemne dopasowanie, jeśli, tak jak w przypadku tej inwestycji, konieczne jest podjęcie wspólnych działań z członkami innego zespołu, w dodatku zagranicznego. Tym razem Lafarge połączyła swoje siły z czeską spółką Eurovia.
W jaki sposób pomogliśmy? Kto i jak skorzysta na realizacji inwestycji?
Misja i wizja Lafarge obejmują strategię zrównoważonego rozwoju. Inwestycja, która polegała na wyprodukowaniu i dostarczeniu odpowiedniej mieszanki betonowej przeznaczonej do budowy drogi S17 oraz węzła Zakręt, doskonale wpisuje się w tę koncepcję. Lepsza komunikacja zawsze wpływa pozytywnie na rozwój przyległych terenów, a bardziej zaawansowana infrastruktura drogowa przyczynia się do ograniczenia emisji spalin oraz hałasu w porównaniu z nieefektywnymi, zakorkowanymi traktami komunikacyjnymi. Biorąc udział w realizacji inwestycji, Lafarge przyczyniło się do korzystnych zmian na rzecz przyszłych użytkowników węzła Zakręt i dróg w jego obszarze, a także na rzecz okolicznych mieszkańców i środowiska naturalnego. Kierowcy odnotują mniejsze zużycie paliwa, skorzystają na lepszym komforcie jazdy i szybciej niż obecnie pokonają ten sam dystans. Lepsze drogi to ponadto mniejsze ryzyko wypadków oraz korzyść dla ekologii.