Mistrzowie nie ścinają na zakrętach

 

Autorem tekstu jest Leszek Srebrniak, Kierownik ds. Bezpieczeństwa Podwykonawców.

 
lafarge logo profesjonalnie bezpiecznie 1

Statystyki policyjne są nieubłagane. Na zakrętach i skrzyżowaniach dochodzi do największej liczby wypadków. Co roku giną w nich setki Polaków, a z poważnymi ranami wychodzą tysiące. Mimo to zakrętów nie należy się bać. Aby pokonywać je bezpiecznie, wystarczy stosować kilka prostych zasad jazdy defensywnej. Oto one.

Noga z gazu
Kluczem do bezpiecznego pokonania zakrętu jest dostosowanie do niego odpowiedniej prędkości. Jeśli jest ostry, zanim na niego wjedziesz zdejmij nogę z gazu i zredukuj bieg. Lepiej wjechać w zakręt z przesadną ostrożnością niż kilometr na godzinę za szybko. Wtedy samochód jest dociążony z przodu i mamy większą przyczepność kół, którymi skręcamy. Ponownie przyspieszyć możesz już podczas wychodzeniu z zakrętu, jednak pamiętaj, aby pedału gazu używać z umiarem.

Kontroluj tor jazdy
Aby łagodnie przejechać przez zakręt, konieczne jest kontrolowanie toru jazdy. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie zasady zewnętrzna-wewnętrzna-zewnętrzna. Na czym ona polega? Zbliżając się do zakrętu, podjedź do zewnętrznej części pasa ruchu, którym się poruszasz. Następnie w środku zakrętu dojedź do wewnętrznej krawędzi swojego pasa, jednak pilnuj, aby go nie przekroczyć. Na wyjściu z zakrętu zbliż się zaś do zewnętrznej części pasa. Poza zapewnieniem płynności jazdy, takie zachowanie zwiększa także poziom widoczności.

 

Przewiduj zagrożenia
Aby bezpiecznie pokonać zakręt, musisz koniecznie uważnie obserwować to co dzieje się na drodze, także na wyjściu z zakrętu i dalej. Trzeba pamiętać o tym, że na bezpieczną jazdę wpływają również zmieniające warunki pogodowe. Deszcz oraz śnieg wpływają na ograniczenie przyczepności samochodu, dlatego każdy zakręt, nawet taki, który dobrze znamy powinniśmy pokonywać tak, jakbyśmy jechali przez niego pierwszy raz.

Program „Road Safety”
Przypomnijmy, że Grupa LafargeHolcim w 2017 r. rozpoczęła program „Road Safety”, składający się z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest prowadzenie szkoleń dla kierowców z jazdy defensywnej, czyli takiego prowadzenia pojazdu, aby nie dopuścić do sytuacji podbramkowej na drodze. Drugim elementem programu jest uruchomienie systemu telemetrycznego IVMS (In Vehicle Monitoring System), który rejestruje potencjalnie niebezpieczne zdarzenia drogowe. System kontroluje parametry jazdy i jeżeli wychodzą one poza wartości brzegowe, odnotowuje i zapisuje na koncie kierowcy zdarzenie.

 

Artykuły powiązane